Sunday 13 April 2014

Jak przeszłam rozmowę kwalifikacyjną i 12 pytań, na które musisz znać odpowiedzi.




 ' Zawsze rób to, czego się boisz'

Każdy się czegoś boi, jednak każdy myśli, że inni się niczego nie boją ;) Jednak jeśli chcesz coś zmienić, to musisz wyjść poza swoją 'comfort zone'. Znaczące zmiany zdarzają się tylko tam, a najlepsze jest to, że jak już jesteś poza strefą wygody/bezpieczeństwa, to może się okazać, że wcześniej jednak nie było ci aż tak wygodnie :)

Jedną z wielkich życiowych zmian jest zmiana pracy. Pracę należy zmieniać jeśli się jej nie lubi, jednak większośc z nas z tym zwleka. (Guilty!)


Ale oki, załóżmy, że jesteście już zaproszone na rozmowę kwalifikacyjną. W życiu oblałam 2 rozmowy a całą resztę przeszłam. W ciągu moich 9 lat w UK miałam chyba z 7 prac. Oto pytania, na które wg mnie musisz znać odpowiedzi zanim się gdzieś wybierzesz .... Bądź kreatywna i nie bój się pokazać swojej osobowości, przecież chcesz, aby wybrali ciebie. Aaa i nie zapominaj, że jeśli zostałaś zaproszona na rozmowę, to masz takie same szanse jak inni, aby dostać tą pracę. Inaczej odrzuciliby cię na etapie przeglądania CV!!

1. Dlaczego chcesz dla nas pracować?

Jeśli chcesz być baletnica lub otworzyć własny interes, lub jeśli jesteś zaproszona na 5 różbnych rozmów kwalifikacyjnych, teraz nie jest to czas, aby o tym mówić. Co by nie było, udajesz, że na maxa chcesz TĄ pracę. Wybierać będziesz później! Zastanów się czemu chcesz tam pracować. W odpowiedzi nie skupiaj się tylko na tym co tobie da ta praca, tylko jak pracodawcy wyjdzie na dobre to, że cię zatrudni.

Przykład: Firma oferuje super rozwój, ma dobrą renomę na rynku i będziesz zmotywowana (+ dla firmy) pracując w takim miejscu
2. Opowiedz coś o sobie

Konkrety! Wypowiadaj się jak facet, nie 'kobietka' ;) Jednak bądź miła i uśmiechnięta, z przyjaźnie wyglądającymi ludźmi lepiej się pracuje.

Przykład: użyj paru przymiotników, które cię najlepiej opisują, np. ambitna, szybko się uczysz, jesteś dobra z IT, lubisz pracować z innymi itp, bądź przygotowana na poparcie tego przykładami, chociaż jest to rzadkie. Np. ambitna - zapisałam się na kurs taki i taki, lub planuję się zapisać na coś tam, co pomoże mi w rozwinięciu swoich umiejętności komputerowych itp, przykłady spoza pracy też są ok, np. jestem założycielką druzyny piłkarskiej lub pracuje dla organizacji charytatywnej, może to pokazać twoje organizatorskie lub przywódcze zdolności.
Zanim dostałam swoją pierwszą pracę biurową zapisałam się na kilku dniowy kurs Excela. W UK to dało mi spory plus, bo wyróżniło mnie spośród innych kandydatów bez doświadczenia i pokazało, że jednak chcę taką pracę sama z siebie, a nie bo akurat nic innego nie mogę znaleźć.
 
3. Co wiesz o firmie?

Zrób research! Zapamiętaj kilka ważnych i nie popularnych faktów. Dobrych ;) Ja kiedyś walnęłam gafę mówiąc o firmie, która współpracuje z moją firmą, jako ich konkurencji, więc polecam nie gadać o niesprawdzonych faktach. 
Przykład: Przyda się wiedza na temat tego, kto jest główną konkurencją firmy, gdzie mieści sie ich head office, jakie mają produkty/usługi, ich mission statement, czym się szczycą, wartość akcji itp. Większość mają na swojej stronie internetowej!

4. Opowiedz o problemie, który miałaś w pracy i jak sobie z nim poradziłaś

 Zawsze możesz coś wymyśleć, ale pamiętaj aby to miało wydźwięk pozytywny.
Przykład: Potrzebowałaś 5 telefonów na następny dzień jednak wasz dostawca już ich nie miał, więc postanowiłaś znależć nowego dostawcę i udało ci się załatwić dostawę na następny dzień.

5. Twoje mocne strony

Przykłady: zdeterminowana, lubisz się uczyć i szybko ci to wychodzi,  umiesz sie dogadywać z ludźmi na różnym poziomie itp

6. Twoje słabe strony

Nie mów nic złego :))))) Podaj 1 słabą strone i niech ona będzie 'pozytywna'. Nikt nie chce zatrudnić marudy!
Przykład: lubię pomagać innym i ludzie czasem to wykorzystują lub - czasem za bardzo się rozkręcam jaknad czymś pracuję i zapominam, że nie każdy za mną nadąża, więc jest to coś nad czym pracuję

7. Jakie masz plany związane ze swoją karierą?

Coś a la pytanie - gdzie się widzisz za 5 lat. Musisz wyjśc na osobę, która jest ambitna i chce iść do przodu w jakiś sposób. 
Przykład: Chcę skończyć szkołę/kurs, nauczyć się jak najwięcej o mojej nowej roli i dziale, a później np. z asystenta zostać kimś na stopniu wyżej

8. Z jakiego swojego osiągnięcia jesteś dumna?

Chodzi o pracę, ulepszenia jakie wprowadziłaś w firmie, jeśli nie masz dużo doświadczenia skup sie na czyms nie związanym z pracą.
Przykłąd: Przyjechałam do UK i skupiam się na rozwoju swojej kariery, pokazuje to np. twoją determinacje

9. Dlaczego chcesz zmienić pracę?

Znów - tylko plusy. 
Przykład: Chcę się rozwijać jednak w mojej poprzedniej pracy nie było już opcji awansu 




10.Czy masz jakieś pytania do nas?

Zawsze :) Ale nie pytaj o kasę i wakacje. Chcesz tą pracę, warunki ustalasz później. Co do kasy, to powinnaś się średnio orientować ile płacą za dane stanowisko.
Przykład: jakie szkolenie zapewniacie. Dlaczego ludzie dla was lubią pracować.
11. Opisz obowiązki ze swojej poprzedniej pracy 

Musisz znać swoje CV. Podaj kilka najważniejszych faktów, bądź przygotowana na szczegółowe opisanie jednego/ dwóch zajęć.
12. Jakie masz zainteresowania?

Bądź orginalna :) Czytabnie książek fantasy brzmi lepiej niż samo stwierdzenie, że lubisz czytać. Poznawanie starożytnych cywilizacji brzmi lepiej niż same podróże i leniuchowanie na plaży.


Ekstremalne interview - czasem można się spotkać z zabawnymi pracodawcami, którzy trochę sięinteresują psychologia i chcą zobaczyć jak zareagujesz na coś czego się nie spodziewasz.
Przykłady:
- Opowiedz kawał
- Zaśpiewaj piosenkę
- Jeśli miałabyś być zwierzęciem, jakie byś wybrała
- Udawaj kurczaka

Udawanie kurczaka jest przykładem z mojej 2-giej pracy biurowej. Można odmówić. Na szczęście zadanie zostało wprowadzone po tym, jak mnie przyjeli. Inaczej tam bym nie pracowała, trzeba się szanować, phi!! Zazwyczaj takie ekstremalne zadania są w małych firmach i miejscach gdzie pracuje młody i kreatywny team, np. w sprzedaży.

Muszę wam jeszcze napisać o kilku błędach najczęściej popełnianych na rozmowach kwalifikacyjnych. Ale o tym innym razem! :)))

Pzdr Olcia :*







3 comments:

  1. Przedstawione pytania często padają na rozmowach;) Dobry post.

    PS. wyglądasz jak zwykle rewelacyjnie;)

    ReplyDelete
  2. Gdzie kolejne posty.... Czekamy ... ;)

    ReplyDelete
  3. Jesteś przepiękna, ale gdzie nowe posty:(

    ReplyDelete