Monday 10 February 2014

Wszystko co musisz wiedzieć - part 1



Nie znam nikogo, kto od razu zaczął pracować w wymarzonej pracy, wiec spokojnie, damy radę. Jedną z moich ulubionych karierowych inspiracji, to... Walt Disney (Filmu Mrs Poppins, który jest obecnie w kinach jeszcze nie widziałam, ale po zapowiedziach juz widzę, że polubię Walt'a jeszcze bardziej).

A zaczęło sie tak: do wojska go nie przyjęli, potem Walt pracował w gazecie tworząc ilustracje i został zwolniony za niewystarczająca kreatywność. Następnie był też kierowcą karetki, ponoć za dużo marzył i tą pracę również stracil. Pozniej założył firmę, ale dopiero po kilku wzlotach i upadkach udało mu się stworzyć The Walt Disney Company. A jeśli chodzi o Disneyland, to uważano jego pomysł za nadchodzącą katastrofę finansową.Ta dammm :)

Ale o co mi chodzi? O to, ze gdzieś musisz zaczać, a potem nie wolno ci sie poddawać, nawet jeśli nie wiesz dokąd zmierzasz, wiec plan później a najpierw:


RIVER ISLAND - LEATHER SKIRT IN PINK * SHIRT HUGO BOSS


1. ZNAJDŹ jakąkolwiek PRACĘ

Może słyszałas o hierarchii Maslowa - gdy podstawowe potrzeby (fizjologiczne, bezpieczeństwa, przynależnosci) są zaspokojone, aktywuja sie kolejne, ciekawsze 'wymagania'. Czyli szacunek/uznanie, no i moje ulubione - SAMOREALIZACJA.
Zwykła praca jest w stanie zapewnić ci większość potrzeb, zapłaci ci za dom, kursy, szkołę itp - i wtedy masz szansę skupić sie na samorealizacji. Dlatego zacznij od szukania pracy.


2. JAK ZNALEŹĆ PRACĘ W ANGLII

Mam nadzieję, że w Polsce jest choć trochę podobnie, bo w UK leci to tak:

- Napisz CV od nowa, wzoruj się na przykładach z google UK, załóż profesjonalnie wyglądającego maila, monisia2014 odpada ;) W UK nie pisze się daty urodzenia ani nie dodaje się zdjęcia!
- Załóż konto z CV na internecie reed.co.uk, monsterjobs, cv library, linked in
- Co poniedziałek wyszukuj wszystkie prace w okolicy, która cię interesuje, wysyłaj na jak najwięcej stanowisk, nawet jeśli nie za bardzo masz w nich doświadczenie, mogą się spodobać twoje 'transferable skills' 
- Co poniedziałek wrzucaj CV od nowa, będziesz wtedy w najnowszych wynikach wyszukiwarki - a tam tylko zaglądaja pracodawcy i agencje
- Zarejestruj się w jak największej liczbie agencji pracy, dzwoń/odwiedzaj ich co poniedziałek, rozmawiaj z tą samą osobą, zawracaj im głowę aż ci załatwią pracę. Prędzej czy później ci pomogą, bo a) mają z ciebie prowizję b) będą cię mieli dość :)
- Co poniedziałek roznieś CV po okolicznych firmach, sklepach, restauracjach, biurach itp. Jak już rozniesiesz CV wszędzie, idź w te same miejsca co poniedziałek na kolejną rundkę, aby się przypomnieć. Nie bój się usłyszeć NIE i nie bierz odmowy do siebie.

Poniedziałki będziesz miała bardzo zajęte :)


3.'NAJPROSTSZE' prace w Anglii

Przejżyj wszystkie oferty w internecie i zastanów sie co 'raczej' dałabyś radę robić. Nie słuchaj tekstów w stylu - nie ma pracy - bo zawsze jest. Bezrobocie też zawsze było. Ale pamiętaj, że zawsze jest ktoś niezadowolony ze swojej pracy, ktoś kto odchodzi i robi dla ciebie miejsce, naturalna rotacja. W mojej firmie przykładowo do wiosny mają zamiar zatrudnić prawie 100 osób, ktoś odszedł, kogoś zwolnili, emerytura, dziecko, nowy projekt itp.

- Asystent: personal, admin, payroll, accounts, sales, marketing, purchasing, virtual, zoo ... poprostu jakikolwiek asystent
- data entry
- waitress
- call centre
- cleaner
- receptionist
- health support worker


4. Czy ty w ogóle NADAJESZ się do pracy?

Co jeśli masz SŁABE KWALIFIKACJE, lub małe doświadczenie w pracy, o którą się starasz?

Job descriptions w ogłoszeniach są idealizowane, nie zawsze jednak idealny kandydat się zgłosi. Wtedy poprzeczka może zostać obniżona. No i wtedy ty wkraczasz do akcji, bo fajnie ci poszło na interview, bo masz w sobie tyle wdzięku, zapału do pracy no i pięknie się uśmiechasz. 

Pamiętaj, że każda praca została wymyślona przez człowieka, więc każdy człowiek da radę ją wykonać. Pomijam budowę transatlantyka, do której przyda ci się wyuczona wiedza, ale chodzi mi o to, że manager, dyrektor, event organizer itp to tylko utylizacja wrodzonych zdolności.
Przykłady: lubisz wszystko kontrolować - PA, delegować - manager, planować i delegować - dyrektor, wymyślać - marketing, poznawać ludzi - PR, opiekować się innymi - HR.

To są ogólne przykłady, ale powinnaś już wiedzieć o co mi chodzi. Jeszcze tylko nam brakuje info o tym jak przejść każdą rozmowę kwalifikacyjną do zwykłej pracy. Więc o tym niedługo


5. Najlepszy sposób na zabicie SZANSY?

Zrezygnowanie z niej.
Nie odrzucaj pracy tylko ze względu na to, że wydaje nieciekawa itp. Nigdy nie wiesz, jaka szansa na ciebie tam czeka, kogo tam poznasz, jakiej osobie na wyższym stanowisku i z możliwościami przypomnisz kogoś z dawnych czasów (może ich samych jak zaczynali...), kogoś kto z dobrej woli ci pomoże.
Może zaczniesz jako sprzątaczka, ale co wieczór przechodząc koło biurka śmiesznej managerki wymienisz kilka żartów, a ona pewnego dnia da ci cynka, że akurat szukają kogoś na takie czy takie stanowisko, może cię nawet poleci. Może zaczniesz pracę na telefonie w obsłudze klienta i odkryjesz w sobie zdolności do radzenia sobie z trudnymi ludźmi, może dzięki temu odłożysz trochę $$$ i zdecydujesz się iść na studia kuratorskie, 'nawrócisz' pare łobuzów, może pracując na recepcji poznasz swojego księcia z bajki i razem będziecie dążyć do spełnienia marzeń, a może też pracując w data entry, kiedy masz dużo czasu na myślenie, odkryjesz w sobie ogromną kreatywność i zrozumiesz co tak na prawdę kochasz robić. 
Nigdy nie wiesz co czeka za rogiem, dlatego nie bój się bać. Strach jest naturalną częścią  zestawu naszych uczuć, a najlepsze w tym wszystkim jest to, że każdy się boi, ale jak w pokerze, niektórzy lepiej to ukrywają. Idź do przodu mimo wszystko.

3 comments:

  1. Niesamowicie przydatny post dla mnie. Możesz być pewna, że będę tu często wracać :)

    5waystobepretty.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Świetnie wyglądasz ;)

    U tym razem stylizacja biurowa więc zapraszam !

    According to Sophia.

    ReplyDelete